Het Mergelrijk en de Gemeentegrot. Ontdek de verschillen!

Welkom bij de ondergrondse wereld van Valkenburg! Of je nu geïnteresseerd bent in de geschiedenis van oude kalksteengroeven of de fascinerende verhalen die in de mergelwanden zijn gebeiteld. De Gemeentegrot en het Mergelrijk zijn twee onmisbare parels van deze ondergrondse wereld. Ontdek hier de verschillen tussen deze unieke grotten.

De Gemeentegrot, een historisch meesterwerk

Stap binnen in de Gemeentegrot, een oude kalksteengroeve die zijn oorsprong vindt in een tijd waarin Europa een binnenzee was, zo’n 140 miljoen jaar geleden dus. Het mergel van deze grot is een ware schatkist van kalkskeletjes van zeediertjes uit de prehistorische zee, wat de aanwezigheid van schelpen verklaart die nog steeds in de mergel te vinden zijn.

Ontdek te voet

Volg de paden van de Blokbrekers, duik in uitdagende gangen en daal af naar het Romeinse gedeelte. Hier word je getuige van het werk van Romeinse slaven en maak je een reis terug in de tijd.

Verken per trein

Geniet van een unieke treinreis door de Gemeentegrot, een ervaring die je nergens anders in Nederland zult vinden. Laat je onderweg meeslepen door geheimen en historische verhalen, vertelt door onze deskundige gidsen.

Overleven onder de grond

Ontdek de schuilkelder, ooit gebouwd om tot wel 15.000 mensen te beschermen voor een mogelijke atoomoorlog. Onze gidsen onthullen het aangrijpende verhaal van de Tweede Wereldoorlog, waar 3.000 inwoners van Valkenburg hun toevlucht zochten.

Wielergalerij

Bewonder de geschiedenis van de wielersport in en van Valkenburg. In deze speciale galerij zijn -vanaf het eerste wk in 1938- worden alle noemenswaardige Valkenburgse wielermomenten vastgelegd door lokale kunstenaars.

Kerstmarkt

In de kerstperiode wordt de Gemeentegrot omgetoverd tot een betoverende ondergrondse kerstmarkt. En niet zomaar eentje, want het is de grootste ondergrondse kerstmarkt van Europa! Een must visit voor de kerstliefhebber tijdens de feestdagen.

Rondleiding te voet
Rondleiding met de trein. De enige grot in Valkenburg die dit aanbiedt, Mergelrijk bijvoorbeeld niet
Impressie van de Wielergalerij
Impressie van de Kerstmarkt in de Gemeentegrot. Mergelrijk heeft niet ozo een grote kerstmarkt.

Over het Mergelrijk

Het Mergelrijk is ook een van de mergelgrotten van Valkenburg. Je komt tijdens een bezoek aan het Mergelrijk veel te weten over de grot en de mergel. Je vindt in het Mergelrijk mergelbeelden, zandsculpturen, 3D grotschilderingen en een film van de zandtovenaar.

Tijdens de rondleiding door het Mergelrijk leer je hoe er zo’n 65 miljoen jaar geleden mergel is ontstaan en je beleeft hoe de blokbrekers de mergel uit de berg haalden, waardoor de ondergrondse gangen zijn ontstaan. Ook leer je over het veelzijdige gebruik van mergel en ontdek je waarom dit unieke gesteente nog steeds zo waardevol is.

Ontdek het unieke ondergrondse avontuur

• Maak je klaar voor een unieke verkenning! Namelijk van alle grotten in Valkenburg, wordt je alleen in de Gemeentegrot rondgeleid met een treintje. Reis comfortabel door dit ondergrondse wonder terwijl je wordt ondergedompeld in geschiedenis en geheimen die deze grot te bieden heeft.
  • Ontdek ‘’Overleven onder de grond’’. Een avontuurlijke reis terug in de tijd van de Koude Oorlog. Stel je voor dat de Gemeentegrot diende als schuilkelder in het geval van een mogelijke atoomoorlog. Alle voorzieningen, zoals toiletten, gasdeuren en maskers, zijn bewaard gebleven. Durf jij je voor te stellen hoe het zou zijn om hier te overleven?
  • Voel de passie van Valkenburg, namelijk wielrennen in de unieke Wielergalerij in de Gemeentegrot! Lokale kunstenaars hebben alle historische momenten in de wielergeschiedenis van Valkenburg vastgelegd.
  • De betovering van kerst in de Gemeentegrot is een ervaring op zich! Tijdens de feestdagen wordt de grot omgetoverd tot een magische ondergrondse kerstmarkt. Benieuwd naar de avonturen die dit jaar plaatsvinden? Ontdek het op www.kerstmarktgemeentegrot.nl

De Gemeentegrot is niet zomaar een grot in Valkenburg, ontdek avontuur, geschiedenis en verrassingen. Kom en ervaar zelf waarom dit ondergrondse wonder zoveel te bieden heeft!

De Gemeentegrot

• Rondleiding door avontuurlijke grot in Valkenburg